Norr om Olden ligger Offerdalsfjällen, närmare bestämt Sösjöfjällen och Oldfjällen. Många fjällvandrare håller fjällen i Offerdal som en stor favorit i Jämtland och återvänder gärna då det är dags för en fjälltur.

Den största nackdelen med dessa fjäll är densamma som den största fördelen - lederna är i stort sett omarkerade och i många fall finns det inga leder alls, utan i bästa fall en dåligt upptrampad stig. Detta innebär att man bör ha viss vana innan man ger sig ut på en flerdagarsvandring, och givetvis bör man - oavsett om man är nybörjare eller inte - iaktta största försiktigthet! Ta med karta och kompass samt väl genomtänkt packning, och meddela någon vart du befinner dig samt hur länge du blir borta. Likaväl som en fjälltur kan vara en fantastisk upplevelse så kan den också vara förenad med livsfara om man är oförsiktig eller har otur!

Här kan du hitta några tips på fjällturer i Offerdal, både endagarsturer och flerdagarsturer. För dig som föredrar kortare vandringar i lite lättare och mer lättnavigerad terräng så hittar du ett antal förslag genom att klicka här.

Dagsturer

Mjölkvattsfjället (Mealhkantjahke), 1248 möh:

Utgångspunkt: Mjölkvattnet.
När vägen tar slut så kan man sedan vandra upp mot Mjölkvattsfjället (genom myrlandskap). När du kommer upp mot toppen på fjället så finns det förrädiska klippstup - välj din väg noga! Från Mjölkvattsfjället har du en fantastisk utsikt över Himmelsraften på andra sidan Stor-Mjölkvattnet.

Med lite tur så kan man göra riktiga fynd i Offerdals fjällområden!
Foto: Margareta Gunnmo Sundin

Oldklumpen (879 möh):

Rekommenderad karta: Fjällkarta Z5.

Oldklumpen är beläget norr om Frankrikegården och utgör Oldfjällens sydvästligaste utlöpare. Vid Oldklumpen och Övre Oldsjön finns Oldens kraftverk, vilket ägs av Jämtkraft. Vattnet tas från ett flertal sjöar, bl.a. Mjölkvattnet, Burvattnet och Fisklössjön, genom tunnlar. Fallhöjden är 260 meter. Om man följer vägen genom Frankrike, så kan man från kraftverkets kontorslokaler följa en stig som leder upp på Oldklumpen.

Tältplats på Oldklumpen
Foto: Jenni Andersson

En del av Oldklumpen är den s.k. "trädgården", med en för Jämtlandsfjällen ovanlig växtlighet. Här kan man bland annat hitta alm, vresros, bergglim, liten fetknopp och liljekonvalj. Denna del av fjället nås via Långsådalen.

Flerdagarstur

Mjölkvattnet runt:

Längd ca 30-35 km (ca 3 dagar).
Rekommenderad karta: Fjällkarta Z5.

Utgångspunkt: Mjölkvattnet. Vägbeskrivning: Kör från Kaxås mot Rönnöfors. Strax innan Rönnöfors, sväng mot Olden. I T-korsning efter Olden, sväng vänster. Efter ca 4 km, sväng höger i Åkroken mot Mjölkvattnet. Följ vägen tills du når vägbom, där du får lämna bilen. Fortsätt därefter till fots, tills du når sjön (ca 6 km).

Sjön Stormjölkvattnet ligger mellan de branta fjällsidorna på Mjölkvattsfjället och Himmelsraften. Vandringar i området bjuder på fantastiska vyer och är populära bland erfarna fjällvandrare som vill slippa markerade och välbefolkade leder.

Stora Mjölkvattnet med fjället Himmelsraften
Foto: Erik Lindé

Gå österut till den första tydliga bäckravinen, korsa bäcken och följ den upp till trädgränsen. Fortsätt sedan successivt uppåt till ca 900 meter, och fortsätt norrut. Vid god sikt syns ett pass väster om Himmelsraftens topp; ta sikte mot detta. Vid sämre sikt ta sikte mot fjällets sydvästsida för att komma dit. Fortsätt sedan norrut.

För att komma runt sjön så måste man ta sig via Burvattnets damm, vilket är enklast gjort genom att gå över båda ryggarna på Klåmske. Vik sedan ner mot dammen, genom granskogen. En bit upp på Luletjarve kan man hitta en vinterled som man kan följa till bron över Tjåurenjukke, genom fantastisk fjällurskog.

Följ sedan trädgränsten tillbaka på Mjölkvattsfjället. Ta sikte väster om Mälkarappe. Här är det lämpligt att göra en avstickare upp på toppen av Mjölkvattsfjället, om man vill, i annat fall fortsätter man på ganska hög höjd tills man kommer fram till sluttningarna som leder tillbaka mot grusvägen.

Turen går lika bra att göra medsols som motsols.

Fina tältplatser på denna rutt är till exempel på ryggarna norr om Himmelsraften samt på de små platåerna ovanför trädgränsen på Mjölkvattsfjället.